Marka biznesowa - zbuduj swoją przewagę nad konkurencją

Współczesny rynek - zarówno w wymiarze tradycyjnym, jak i obszarze e-commerce jest mocno zorientowany na klienta i jego potrzeby. Szeroka oferta produktów i usług to zdecydowanie większe możliwości wyboru. Z drugiej strony to zagrożenie dla przedsiębiorcy, który rywalizuje z setkami podobnych firm. W jaki sposób wyróżnić się na tle tej konkurencji? Odpowiedzią na to pytanie jest zbudowanie mocnej marki biznesowej.

Marka biznesowa to bardzo ważny element współczesnego marketingu.
Marka biznesowa to bardzo ważny element współczesnego marketingu.

Czym jest marka?

Marka jest jednym z głównych elementów marketingowych, którego zadaniem jest zbudowanie więzi pomiędzy przedsiębiorstwem a klientem. Ta relacja powinna być ugruntowana na wzajemnym zaufaniu. Nie ma jednoznacznej definicji, która mogłaby ją całościowo określić. Tak naprawdę jest to kompilacja wielu elementów, które sprawiają, że konsumenci mogą odróżnić konkretny produkt, serię produktów, czy firmę na tle pozostałych uczestników rywalizacji rynkowej. Tak zwany brand dotyczy nazwy, kreacji graficznej oraz innych czynników, dzięki którym przedsiębiorstwo może odnieść sukces rynkowy.

Marka jest kluczowym aspektem podczas budowania całościowego wizerunku. Dlatego powinna przekazywać treści, dzięki którym konsument będzie zachęcony do skorzystania z konkretnej oferty, czy zakupu produktów, a sama firma zapadnie w jego pamięci na dłużej.

Czym jest marka?

Na co w kontekście brandu zwrócić uwagę, rozpoczynając swoją działalność?

Najważniejszą kwestią związaną z rozpoczęciem działalności jest zbudowanie spójnego wizerunku firmy - w czym pomaga branding. Warto skoncentrować się na tym, czym zajmuje się firma oraz jakie efekty chce osiągnąć. Określenie tych wyznaczników umożliwi stworzenie właściwej wizualizacji graficznej. Informacje przedstawione w symboliczny sposób za pomocą kształtu, wzoru, czy symbolu są ważne. Trzeba jednak pamiętać, że stanowią one jeden z elementów większej całości.

  • Rozpoczynając swoją działalność, warto rozważyć stworzenie funkcjonalnej witryny internetowej, która umożliwi klientom zapoznanie się z produktami lub usługami.
  • Można postawić także na dedykowane aplikacje mobilne, te zwłaszcza w przypadku odbiorców należących do młodszego środowiska są bardzo ważne.

Stworzona koncepcja graficzna powinna pojawić się we wszystkich kanałach, którymi firma dociera do odbiorcy. Brak spójności już na etapie rozpoczęcia działalności może wpływać na nieprawidłowe ukształtowanie wizerunku marki.

Silna marka biznesowa - czy ma znaczenie?

Silna marka i pozytywny wizerunek w oczach konsumentów to wiele korzyści - zarówno dla samej firmy, jak i dla klientów. Przedsiębiorstwa, których brand jest rozpoznawalny, mogą liczyć na zdecydowanie lepszą pozycję rynkową. To ciągnie za sobą łańcuch kolejnych zdarzeń. Produkty i usługi są częściej wybierane, przez co konkurencja staje się zdecydowanie mniejszym zagrożeniem. Na tym etapie tworzy się lojalność klientów wobec marki, która generuje szybsze decyzje zakupowe - nawet w przypadku wyższych cen, niż u konkurencji. W dłuższej perspektywie umożliwia to ograniczenie promocji płatnej z racji organicznie rosnącej rozpoznawalności.

  • Silny brand to także korzyści dla samych klientów. Otrzymują oni produkt, który jest uznawany za prestiżowy, to buduje swego rodzaju zaufanie i poczucie docenienia. Z drugiej strony ograniczone zostaje ryzyko.
  • Wśród konsumentów panuje przekonanie, że firma o ugruntowanej pozycji rynkowej z rozpoznawalnym brandem nie może pozwolić sobie na produkty lub usługi niskiej jakości oraz na problemy w zakresie dystrybucji.
  • Właściwy wizerunek przedsiębiorstwa to w końcu także zdecydowanie łatwiejsza identyfikacja. Klient zyskuje tym samym oszczędność czasu - rozpoznaje markę i decyduje się ponowne skorzystanie z jej usług.

Silna marka biznesowa - czy ma znaczenie?

Dlaczego warto postawić na branding?

Współczesny rynek generuje potrzebę wykorzystywania strategii marki opartej na pozytywnym wizerunku. Dzięki temu każda firma - niezależnie od branży, w której działa - może stać się rozpoznawalna. Zestawienie ze sobą unikalnego pomysłu, użytkowego projektu, a następnie jego kompleksowa realizacja sprawi, że dotrzesz do wybranych grup odbiorców. Kluczowe elementy identyfikacji wizualnej dadzą Ci także możliwości dalszego rozwoju w zakresie tworzenia sygnowanych materiałów marketingowych.

Stworzenie identyfikacji wizualnej będącej podstawą dla każdego brandu warto powierzyć agencji kreatywnej, która przed rozpoczęciem przygotowywania projektu skupi się na poznaniu firmy i jej otoczenia. Dzięki temu stworzona koncepcja jest idealnie dopasowana do biznesu i stanowi odpowiedź na potrzeby klientów.

Magdalena Data-Urban

Magdalena Data-Urban

Content Manager