Czym powinien się wyróżniać dobry sklep internetowy?

Sklepy internetowe z roku na rok stają się coraz popularniejsze. Mogą stanowić podstawowy obszar działalności lub wspomagać sprzedaż prowadzoną stacjonarnie. Podstawą ich skuteczności jest jednak zastosowanie odpowiednich technologii oraz koncepcja wizualna, która przyciąga uwagę klientów. Jakiekolwiek błędy zarówno w jednym, jak i drugim obszarze mogą decydować o powodzeniu działalności. Czym zatem powinien charakteryzować się dobry sklep internetowy? Podpowiadamy, na co zwrócić szczególną uwagę.

Zwróć uwagę na najważniejsze kwestie podczas tworzenia sklepu internetowego.
Zwróć uwagę na najważniejsze kwestie podczas tworzenia sklepu internetowego.

Bezpieczeństwo zakupów - to wyróżnia dobre sklepy internetowe

Obszar e-commerce wiąże się z wieloma zagrożeniami ze strony cyberprzestępczości. Nic dziwnego, że wiele osób obawia się o swoje fundusze podczas zakupów internetowych. Bardzo ważne jest zapewnienie klientowi całkowitej prywatności. Podstawową kwestią w tym zakresie jest certyfikat SSL. Można skorzystać również z takich funkcji jak zapora sieciowa lub uwierzytelnianie dwuskładnikowe.

Bardzo ważna jest również polityka prywatności. Zazwyczaj na stronie sklepu internetowego znajduje się specjalna zakładka. Jej treść stanowi wiadomość, że dane klientów nie będą udostępniane innym podmiotom, czy osobom trzecim.

Intuicyjna nawigacja - sklep online powinien o nią zadbać

Klient powinien rozumieć wszystkie informacje, które znajdują się na stronie. Jeżeli będzie czuł się zagubiony, to nie zdecyduje się na zakupy, ale poszuka innego sklepu, gdzie otrzyma jasne informacje i proste komunikaty. Właśnie dlatego intuicyjna nawigacja powinna opierać się na prowadzeniu klienta “za rękę” przez cały proces zakupowy - począwszy od wyboru asortymentu, skończywszy na momencie, w którym dokona płatności. Jest to podstawa, jeżeli chodzi o branżę e-commerce

Na czym polega właściwa nawigacja, którą się dobry sklep internetowy? Przede wszystkim ważny jest podział na kategorie i podkategorie. Ich nazwy powinny w oczywisty sposób wskazywać na to, czego dotyczą. Warto również stosować oznaczenia, w jakim momencie aktualnie się znajduje.

Ważnym elementem nawigacji jest podział na kategorie i podkategorie

Szybkość ładowania strony

Nie ma nic bardziej irytującego dla klienta niż długo ładujące się podstrony. Zakupy internetowe z założenia mają być szybkie, dlatego czas reakcji witryny powinien być jak najszybszy. Nawet kilka sekund opóźnienia może sprawić, że dana osoba zrezygnuje z zakupu i poszuka innej alternatywy. Jednym z pierwszych aspektów, o który warto zadbać jeszcze przed uruchomieniem witryny sprzedażowej, jest wybór technologii zapewniającej optymalną szybkość ładowania strony głównej i poszczególnych podstron.

Sprawnie działająca wyszukiwarka sklepu internetowego

Zdarza się, że klienci zamiast wyszukiwania asortymentu po kategoriach są zdecydowani na konkretny produkt. Wówczas korzystają z wyszukiwarki. Powinna ona zatem znajdować się w każdym sklepie online. To jednak nie wszystko. W tym obszarze ważna może okazać się optymalizacja modułu wyszukiwania wzbogacona o dodatkowe opcje. Wśród nich mogą znajdować się między innymi:

  • sugestie haseł,
  • autokorekta wpisywanych nazwa,
  • filtry dotyczące konkretnych właściwości.

Bardzo rozbudowane sklepy wykorzystujące zaawansowane technologie dają klientom możliwość dodania produktu do koszyka z poziomu wyszukiwarki.

Dobry sklep internetowy to brak błędów na stronie

Klienci wybiorą ten sklep internetowy, który wydaje się im najbardziej wiarygodny. Wpływa na to wiele kwestii. Bardzo ważne jest jednak wystrzeganie się wszelkich możliwych błędów, które mogą pojawić się na etapie jego funkcjonowania. Należą do nich między innymi puste kategorie, w których nie ma produktów, brak wyświetlania się zdjęć lub ich błędne wyświetlanie się. Zdarza się również, że sklepy internetowe błędnie optymalizują podstrony, w związku z czym istnieje ryzyko pojawienia się błędu 404. To wszystko sprawia, że klient czuje się zagubiony i traci zaufanie do danej firmy.

Łatwe zakupy na urządzeniach mobilnych

Możliwość zrobienia zakupów z dowolnego miejsca - podczas drogi do szkoły, pracy, czy podczas podróży, to obecnie podstawa. Coraz większa liczba osób częściej korzysta ze smartfona niż z komputera. Dlatego tak ważna jest fakt, aby dostosować sklep internetowy do urządzeń przenośnych. W momencie, kiedy nie ma takiej możliwości, poruszanie się po witrynie jest mocno ograniczone, a to z kolei może spowodować, że klient zrezygnuje z zakupów.

W tym zakresie można zdecydować się na dwa rozwiązania. Pierwszym z nich jest mobilna wersja sklepu. Jest ona przeznaczona na wszystkie urządzenia przenośne - nie tylko smartfony, ale również tablety, czy czytniki e-book. Warto jednak zauważyć, że w tym przypadku jest to zupełnie nowa domena, z własną grafiką i odrębną nawigacją. Drugą opcją jest responsywna strona internetowa sklepu. Na czym polega? Jest to jedna wersja, która dopasowuje się swoim wyglądem, treścią i nawigacją do urządzenia, na którym jest przeglądana. To rozwiązanie jest wykorzystywane obecnie najczęściej. Warto także zastanowić się nad stworzeniem aplikacji internetowej sklepu.

Przejrzysta czytelna strona

Skoro mowa o wyświetlaniu strony sklepu online, warto zwrócić uwagę na layout, który podobnie, jak inne kwestie ma bardzo duże znaczenie i może być czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe odbiorców. Czasami mniej znaczy więcej, dlatego należy zadbać o estetykę, która będzie prosta, a jednocześnie wyróżni sklep internetowy na tle konkurencji.

Kolorystyka, wybór fontu, czy rozmieszczenie poszczególnych informacji, ważnych z punktu widzenia klienta - np. ceny produktów - to podstawa. Jeżeli klient nie będzie miał pozytywnych skojarzeń na tym etapie, to prawdopodobnie nie zdecyduje się na zakup.

Dobrej jakości, rzeczywiste zdjęcia i dokładne opisy

Rzetelne opisy produktów wraz z dokładnymi danymi dotyczącymi ich właściwości, czy możliwości wykorzystania to coś, co wyróżnia dobry sklep internetowy. Zwłaszcza jeżeli klient ma zdecydować się na specjalistyczny i dosyć kosztowny sprzęt - chce wiedzieć o nim jak najwięcej. Kluczowe mogą być w tym miejscu instrukcje obsługi od producenta umieszczone w formie pliku do pobrania. Uzupełnieniem opisu są natomiast zdjęcia asortymentu. Im więcej dokładnych zdjęć produktu, czy jego poszczególnych elementów - tym lepiej. Jeżeli istnieje możliwość wykonania symulacji 360 stopni - klient zyskuje dokładne wyobrażenie o tym, co zamierza kupić.

Oferty specjalne - sklep internetowy powinien stawiać na promocje i zniżki

Praktycznie każdy lubi promocje oraz akcje, dzięki którym może coś zyskać. Dlatego właśnie od czasu do czasu warto postawić na tę formę pozyskania klientów. Może to być oferta specjalna przygotowana w związku z jakąś okolicznością. Innym sposobem jest stworzenie oddzielnej sekcji w sklepie, gdzie umieszczane będą produkty ze zniżką. Warto również zastanowić się nad rabatami dla stałych klientów lub tych, którzy dokonują zakupów na konkretną kwotę.

Warto zastanowić się nad rabatami dla stałych klientów

Opinie klientów potwierdzające zadowolenie z zakupów

Znaczna część klientów sugeruje się opiniami innych osób, które wybrały dany sklep internetowy i skorzystały z jego oferty. Firma prezentuje się zdecydowanie bardziej wiarygodnie, jeżeli daje użytkownikom możliwość oceny produktów. Nie należy obawiać się tej sekcji, nawet jeżeli na którymś etapie pojawią się negatywne opinie. Każdy z klientów ma inny gust i wymagania, w związku z tym zróżnicowane oceny będą wyglądać wiarygodnie. Należy jednak oczywiście dbać o jakość produktów, aby oceny nie schodziły poniżej pewnego poziomu.

Zróżnicowane opcje płatności

Możliwość wyboru spośród kilku opcji płatności jest bardzo wygodna dla użytkownika, który ma szansę dopasować tę kwestię do swoich potrzeb. Jakie opcje możliwe są do wyboru? Jest ich wiele:

  • standardowy przelew,
  • płatność kartą,
  • płatność przez SMS,
  • wykorzystanie portfela elektronicznego.

Nie bez znaczenia jest również wybór systemu płatności w Internecie. Wśród najpopularniejszych znajduje się Dotpay, PayU, Tpay, Przelewy24, czy PayPal. Tak naprawdę większość z nich posiada te same opcje - nie jest więc istotne, który zostanie wybrany - najważniejsze, aby klient miał zapewniony jakiś wybór.

Szczegółowy regulamin sklepu online, prosta polityka wysyłki i zwrotów

Zasady działania sklepu, opcje wysyłki oraz zasady zwrotów to informacje, o które powinien zadbać każdy sklep internetowy. Przy tworzeniu tych zasad warto zwrócić uwagę na obowiązujące przepisy prawne. Niektóre z nich, z góry nakładają na sklepy internetowe pewne obowiązki wobec klientów, które muszą być respektowane, ponieważ inaczej nie będą zgodne z prawem, a każdy spór w ich obrębie zakończy się na korzyść użytkownika sklepu.

Struktura sklepu przyjazna SEO

Wyniki wyszukiwania w dużym stopniu wpływają na wyniki sprzedażowe. Z tego względu warto zadbać o jeszcze jedną, istotną kwestię, jaką jest struktura witryny, która będzie przyjazna zasadom SEO. Dzięki temu sklep internetowy będzie miał szansę na wybicie się na tle konkurencji w tej samej branży.

Poprawnie dopasowane słowa kluczowe często wyszukiwane przez klientów, dobrze zoptymalizowane znaczniki title, czy meta description, a w końcu poprawny adres URL, który również będzie wpływał na wyszukiwania - to obecnie absolutne podstawy, dlatego nie należy o nich zapominać.

Tworząc dobry sklep internetowy, należy zadać sobie przede wszystkim kilka ważnych pytań dotyczących tego, czego oczekuje klient, jakich informacji szuka i co może skłonić go do zakupu. Zaspokojenie tych potrzeb sprawi, że możliwe będzie uzyskanie szerokiego grona zadowolonych odbiorców.

Bartłomiej Matlęga

Bartłomiej Matlęga

CTO