Dobrze zoptymalizowany checkout - jak powinien wyglądać?

Zakupy internetowe z roku na rok cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów. Dzięki nim można zaoszczędzić swój czas, nie wychodząc z domu. Osoby, które korzystają z opcji zakupów internetowych, cenią sobie szerokie możliwości wyboru, jednocześnie stawiając na jasność zasad podczas zakupu. Pozytywne doświadczenia i prosty proces zakupowy to jedne z podstawowych kwestii, dzięki którym klient korzysta z danej oferty i nie zastanawia się nad przejściem do konkurencji.

Odpowiednia optymalizacja checkoutu to podstawa
Odpowiednia optymalizacja checkoutu to podstawa

Ukierunkowanie na jeden główny cel

Osoby, które korzystają z opcji zakupów internetowych, cenią sobie szerokie możliwości wyboru, jednocześnie stawiając na jasność zasad podczas zakupu. Pozytywne doświadczenia i prosty proces zakupowy to jedne z podstawowych kwestii, dzięki którym klient korzysta z danej oferty i nie zastanawia się nad przejściem do konkurencji. 

Największa grupa odbiorców sklepu rezygnuje z zakupów właśnie na etapie finalizacji zakupów, które są głównym celem całego procesu.

Bardzo ważne jest, aby wypośrodkować odpowiednią ilość informacji przekazywaną klientowi, która zaspokoi jego potrzeby i skłoni do złożenia zamówienia, ale nie będzie zbyt przytłaczająca. Na tym etapie warto usunąć wszelkie komunikaty, które nie są związane z ofertą. Podsumowując: checkout process nie powinien odwracać uwagi od głównego celu - finalizacji zakupów.

Nie wolno odwracać uwagi od głównego celu - finalizacji zakupów

Formalności sprowadzone do minimum

Formularz to jeden z tych elementów, który dla klienta jest prawdziwą przeszkodą w pełnym zadowoleniu z zakupów. Moment, w którym przychodzi konieczność jego uzupełniania to dla użytkownika największa próba. Czy można zaradzić utracie potencjalnych klientów na tym etapie? Odpowiedź jest jedna - minimalna ilość pól do wypełnienia. Formularz powinien wymagać od użytkownika uzupełnienia wyłącznie tych danych, które są niezbędne dla realizacji procesu zakupowego. 

Drugą ważną kwestią w tym zakresie jest także brak wymogu rejestracji. 

Badania procesów zakupowych wskazują, że prawie 70% klientów rezygnuje z finalizacji swojego zamówienia tylko dlatego, że wymagana jest konieczność założenia konta. Na tym etapie pojawia się pojęcie tak zwanego “porzuconego koszyka”.

Źródło: Porzucony e-koszyk – 7 częstych błędów w sklepach internetowych, Migomedia Sp. z o.o.:, 16.10.2019

Sklepy internetowe, które nie chcą tracić klientów, powinny rozważyć udostępnienie użytkownikom możliwości zakupu bez zbędnych formalności i rejestracji.

Bezpieczeństwo użytkowników

Dane użytkowników są bardzo cenne. Nic dziwnego, że wielu z nich obawia się podawania informacji o sobie. Klient powinien zostać jasno zapewniony o tym, że jego zakupy są bezpieczne. Warto rozważyć wyróżnienie informacji o szyfrowaniu danych. To przekłada się bezpośrednio na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa użytkowników i buduje zaufanie wobec firmy, które z kolei przekłada się na skorzystanie z jej oferty. 

Rozwiązania mobilne

Sklepy internetowe dają użytkownikom możliwość zakupu z dowolnego miejsca na świecie, gdzie dostępne jest połączenie z siecią internetową. To z kolei sprawia, że klienci coraz częściej podejmują decyzje zakupowe podczas podróży, czy drogi do pracy lub na uczelnię. Korzystają wówczas z urządzeń mobilnych. Zadowalający potencjalnych klientów checkout process powinien być zatem dopasowany do urządzeń mobilnych. Specjaliści wskazują na jego intuicyjność i prostotę, dzięki którym zakup może być wykonany za pomocą kilku kliknięć na ekranie smartphona. 

Rozwiązania mobilne

Czytelne CTA

Czytelne i zachęcające CTA, czyli Call to action to prawdziwa moc, która jest w stanie przekonać użytkownika do wykonania kolejnego kroku i skorzystania z oferty sklepu. To właśnie na nim powinna skupić się uwaga odbiorcy, dlatego bardzo ważne jest, aby przycisk znajdował się w odpowiednim położeniu. Nie bez znaczenia jest również jego kolor oraz ogólnie dopasowanie do estetyki strony. Istotne jest stworzenie jasnego komunikatu w pierwszej osobie i języku korzyści, odnoszącego się konkretnego kontekstu. 

Współczesny rynek proponuje klientom tak wiele możliwości, że konieczna jest selekcja ofert, z których zamierzają skorzystać. Dobry checkout to jedna z absolutnych podstaw sukcesu sklepu internetowego, która przekłada się na wybór konkretnej firmy i zakup. Bezpieczeństwo, jasne zasady, minimum formalności i responsywność - to właśnie cenią sobie użytkownicy.

Artur Matlęga

Artur Matlęga

CEO